NL|EN

Datum: 19 jan 2017

Auteur: Pascal Brysse

Sector: Voedingssector

Dienst: HACCP - Food, Specificatiebeheer, etiketten, claims, voedingswaarde


Volgend artikel"Beperk het risico op kanker en bak het niet te bruin"
Vorig artikel"Het Voedselagentschap maakt de resultaten bekend van de aangekondigde controleactie in Dilbeek"
Alle artikelen

'Wetgeving en duidelijkheid voor consument gaan niet altijd hand in hand'

"Qua wetgeving klopt de verpakking en de etikettering van Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing-walnootsmaak product. We hebben de regels in de wet gehanteerd. Het is de vraag of de consument het ook zo ziet of dat het vooral foodwatch is die de wetgeving niet streng genoeg vindt. Dat is moeilijk in te schatten. De wetgeving en duidelijkheid voor de consument gaan niet altijd hand in hand." Dat zegt Elly Spies, manager Regulatory Affairs van FrieslandCampina. 

Ieder jaar deelt voedselwaakhond foodwatch het Gouden Windei uit aan het meest misleidende product. Het merk Optimel was met zijn Griekse stijl drinkyoghurt met honing-walnootsmaak dit jaar ook genomineerd, maar won de ‘prijs’ niet. De kritiek was met name dat de voorkant van de verpakking doet vermoeden dat er honing en walnoten in het product zitten, terwijl uit de ingrediëntenlijst blijkt dat er gebruik is gemaakt van aroma’s. Moederbedrijf FrieslandCampina legt op de site Nederland Voedselland uit hoe het etiket tot stand gekomen is.

Spies: "Als er gebruik wordt gemaakt van aroma’s en niet van de eigenlijke ingrediënten, dan hoor je het in dit geval volgens de wet een smaak te noemen. Door het woord 'smaak' te gebruiken, geef je dus eigenlijk al aan dat er geen gewone honing en walnoot in zitten. Dat hebben we bij dit product precies zo gedaan."

Marieke Rentmeester, marketing manager bij Optimel: "Het merk Optimel staat erom bekend geen suiker toe te voegen. Dat is belangrijk voor bepaalde groepen gebruikers van het product, zoals diabetici. Hadden we er wel honing ingedaan, dan was dat voor hen problematisch geweest. We hebben via de klantenservice ook vragen gekregen over de walnootsmaak. Mensen met een notenallergie hebben gebeld of er echt geen walnoten in zitten. Dat is ook een van de redenen dat we dat niet hebben gedaan. Door die twee met elkaar te willen verenigen, geen suiker toevoegen en een product maken dat wel naar honing en walnoot smaakt, hebben we voor verwarring gezorgd en dat moeten we als fabrikant serieus nemen."

Spies: "Het is niet zo dat wij dingen doen die niet mogen. Het is de vraag of de consument het ook zo ziet of dat het vooral foodwatch is die de wetgeving niet streng genoeg vindt. Dat is moeilijk in te schatten. De wetgeving en duidelijkheid voor de consument gaan niet altijd hand in hand. Nu is het zo dat we wet- en regelgeving gebruiken om een akkoord te geven op een product. Steeds meer houden we er ook rekening mee dat een consumentenorganisatie dit anders kan zien. Een stapje bovenop de wetgeving, zogezegd. Daar proberen we rekening mee te houden, maar dat is erg lastig."

Zie voor meer informatie, waaronder een afbeelding van de verpakking, de site van Nederland Voedselland.

Lees verder: Nederland Voedselland
 

Schrijf u in op de blog

 
 
Interesse in

 
 
Interesse in

 
Algemeen: Begeleiding naar ISO 9001
Algemeen: ISO 14001
Algemeen: Specificatiebeheer, etiketten, claims, voedingswaarde
Voedingssector: Food defense, food fraude en business continuity
Voedingssector: HACCP - Food
Voedingssector: ISO22000, BRC, FSSC, IFS, GFSI, GLOBAL MARKETS
Voedingssector: Kinderdagverblijven (Q-kids)
Voedingssector: Voedingsallergenen en allergenenbeheer
Voedingssector: Voedingsverpakkingen
Dierenvoeding: FCA, GMP+, QS
Dierenvoeding: HACCP - Feed