NL|EN

Trending in 2020: ‘Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik’ of VLOG

Bij de start van het nieuwe jaar delen wij graag onze eerste trend. In Duitsland pakten een aantal retailers uit met een nieuw certificaat: VLOG. Door middel van een logo op de verpakking tonen producenten aan dat hun producten geen genetisch gemodificeerde organismen bevatten. Momenteel betreft dit enkel zuivelproducten maar in de toekomst kan dit verder gaan naar producten waarin zuivel verwerkt is. We vertellen je er graag meer over.

Wat is het VLOG?

Het gaat hier dus niet over de video’s op Youtube maar over een bovenwettelijke certificatie. VLOG staat voor ‘Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik’ of in het Nederlands: ‘Voedingsmiddelen zonder GMO’s of genetisch gemodificeerde organismen’. Producenten die voldoen aan de eisen, mogen het VLOG-logo op hun verpakkingen plaatsen om aan te tonen dat hun producten geen GMO’s bevatten.

Om het certificaat te behalen zijn er 3 belangrijke regels die producenten moeten volgen: 

  • Er zijn geen genetisch gemodificeerde organismen of delen hiervan aanwezig in het product;
  • er zijn geen vitaminen, aroma’s, enzymen of andere voedingsadditieven aanwezig die geproduceerd werden met behulp van GMO’s;
  • er is geen GMO-materiaal aanwezig in de dierenvoeding, dit met heel strenge limieten die in acht genomen worden als de dieren in het verleden met voeding die GMO’s bevat gefokt werden. 

Waarom kwam het VLOG tot stand?

Simpelweg: omdat er vraag naar is. Een aantal Duitse retailers willen hiermee uitpakken om te voldoen aan de trend van gezonde voeding en het feit dat consumenten steeds meer willen weten wat er al dan niet in hun voeding zit en hoe de productie verloopt. Dankzij het gebruik van de “Ohne GenTechnik”-zegel bied je de consument de mogelijkheid om een geïnformeerde keuze te maken en te verzekeren dat ze de juiste voeding krijgen. Daarnaast toon je als producent aan dat je graag voldoet aan de voorkeur van de consument. 

Voor wie is het VLOG belangrijk?

Momenteel beperkt het certificaat zich tot zuivelproducten. Maar om aan deze eisen te voldoen moeten we helemaal naar het begin van de keten: de voeding van het vee. De melk kan enkel het VLOG-certificaat behalen als de voeding van de koe géén genetisch gemodificeerde organismen bevat. Elke stap in de keten, van de landbouwer die diervoeding produceert tot het eindproduct in de kar van de consument, moet GMO-vrij zijn.

Dat de normen zich nu beperken tot de zuivelindustrie, wil niet zeggen dat dit in de toekomst zo zal blijven. Het kan een stap verder gaan tot alle producten waarin de melk verwerkt zit. Zo kan het zijn dat bijvoorbeeld ook producenten van koekjes moeten voldoen aan alle eisen van het VLOG.

AMNorman en het VLOG

Ben je benieuwd naar wat het VLOG-certificaat voor jou kan betekenen of wat de gevolgen hiervan kunnen zijn? AMNorman heeft de juiste experts in huis om informatie op maat te geven of je te helpen om het certificaat te bereiken.

Wees er op tijd bij en neem contact met ons op. Zo ben je klaar voor de vraag van de toekomst.