AMNorman + Quality Coaching? Dat is 1+1=3. Als twee lokale partners gaan we een nauw samenwerkingsverband aan dat gegarandeerd vonken zal geven. Door deze samenwerking zetten we beiden in op het lokale aspect en bijgevolg het uitbouwen van - ons stokpaardje - lokale expertise. We laten in wat volgt onze bestuurders Peter Maes (Quality Coaching) en Winnewald Dejonckheere (AMNorman) aan het woord. 

‘Meet’ Quality Coaching 

Quality Coaching specialiseert zich sinds 1994 in het coachen van bedrijven uit de voedingsindustrie en aanverwante sectoren. Een ideale match dus met AMNorman, aangezien we het gros van onze klanten in diezelfde sector kunnen thuisbrengen. 

‘We zetten beiden actief in op het ontwikkelen en optimaliseren van kwaliteits- en voedselveiligheidsmanagementsystemen, aangevuld met adviesverstrekking, training en auditing’. ‘Quality Coaching’, zo vertelt Peter, ‘begon als een kleine eenmanszaak en groeide uit tot een team van zes zelfstandige, hooggekwalificeerde experten’. 

AMNorman zal dus ook gebruik kunnen maken van expertise van deze Q-coaches. Allen beschikken ze over minstens twee decennia hands-on ervaring in de branche. Hun algemene ervaring en kennis wordt dan ook aangevuld met hun persoonlijke complementaire specialisaties. Het resultaat: een brede, specifieke en actuele kennisoverdracht dus! 
 

Match made in heaven

AMNorman en Quality Coaching gaan een samenwerkingsverband aan om nog verder te kunnen specialiseren op verschillende domeinen. Peter en Winnewald vinden elkaar in een aantal gemeenschappelijke waarden en normen. We sommen ze hier even kort op:

  • kennisoverdracht als key-element van consultancy
  • sterke vertrouwensband met de klant
  • integriteit 
  • constante zoektocht naar efficiëntie en meerwaarde voor de klant
  • maatwerk 
  • up-to-date informeren

amnorman, quality coaching, samenwerking

Focus op de klant 

Dé hoofdrolspeler in de samenwerking is natuurlijk de klant. Het doel is en blijft dat huidige en toekomstige klanten nog beter geholpen zullen worden, met nog meer expertise, en meer specialisatie. Klanten kunnen nu bij ons terecht met alle kwaliteits- en voedselveiligheidsvraagstukken.  

Peter en Winnewald lichten hier samen toe: ‘de bedrijven zijn op zijn zachtst gezegd complementair. Quality Coaching focust op coaching, interne audits, opleiding en re-engineering. AMNorman is dan weer sterk in on site-ondersteuning en insourcing in kwaliteitsmanagement. Ook qua klantenbestand vormen ze het perfecte duo: QC werkt gewoonlijk met grotere KMO’s en multinationals, de grote vissen dus. Het klantenbestand van AMN bestaat dan weer voornamelijk uit kleinere en middelgrote KMO’s’. De optelsom van beide klantenbestanden behandelt dus het hele spectrum van de markt!

Lokale verankering 

Waarom een lokale eerder dan een internationale samenwerking aangaan? AMNorman en Quality Coaching bevaren wel degelijk internationale wateren: een Belgisch bedrijf dat wil exporteren naar het buitenland? Geen probleem! Ook de omgekeerde denkpiste is mogelijk: een buitenlandse onderneming die lokaal wil spelen. 

‘Wanneer het echter over de structuur van de bedrijven zelf gaat, heeft een internationale insteek weinig meerwaarde’, aldus Winnewald. Een accuraat synoniem voor zowel AMNorman als Quality Coaching is ‘een lokale gespecialiseerde competentiepartner’. Dat betekent competent zijn in een zeer nauwkeurig bepaald domein, namelijk in de lokale ‘hoekjes en kantjes’ van het systeem. 

Het spreekt voor zich dat een buitenlands bedrijf aan dit domein weinig kan bijdragen. Een lokale partner daarentegen kan die zeer specifieke kennis net vergroten en versterken door info en ervaring te bundelen. Het risico lopen op een onthechting van die professionele lokale aanpak, willen we absoluut vermijden. In plaats daarvan kiezen we bewust voor het nog dieper verankeren van die lokaal gespecialiseerde aanpak door de samenwerking. 

1+1 = 3, maar hoe? 

Hoe die samenwerking zal verlopen? Daar zijn beide bestuurders unaniem over. De bedrijven blijven in hun huidige hoedanigheid als aparte entiteiten bestaan. De expertise, die wordt gebundeld. Voor de klant enkel voordelen dus: het vertrouwde adres met een grotere menukaart. 

De consultant en/of coach zal kunnen putten uit een bredere basis van kennis en ervaring. Het advies naar de klant toe wordt dus nog efficiënter. De zusterbedrijven zullen door de samenwerking een veel groter aanbod aan dienstverlening kunnen aanbieden, en zullen op die manier een antwoord kunnen bieden op alle gestelde kwaliteitsvraagstukken. 

Challenge?

AMNorman en Quality Coaching zijn klaar voor wat de toekomst te brengen heeft, zoveel is zeker. Beiden opereren in een hooggespecialiseerde nichemarkt. De gebundelde expertise betekent een versteviging van de fundamenten. Het geheel is hier groter dan de som van de delen. 

Bovendien springen beide bedrijven zo mee op de kar, namelijk de trend binnen de sector om te consolideren, mét aandacht voor het lokaal verankeren, een gedeelde voorliefde van beide consultancybedrijven. Peter en Winnewald hopen hun rol als lokale verbindende partner in het voedingslandschap waar te maken. Challenge accepted. 

 

Quality coachingamnorman