Outsourcing is een actueel thema binnen kwaliteitsafdelingen, vooral nu personeelstekorten toenemen en vacatures moeilijk ingevuld raken. AMNorman ondersteunt, als kennis- en competentiepartner, organisaties met het beheer van hun kwaliteitsmanagementsystemen door onder andere opleidingen te geven, nieuwe systemen op te zetten en bestaande processen en procedures te auditeren. Ook bieden we tijdelijke ondersteuning via outsourcing.

 

 

Veerle, al meer dan 10 jaar Normanist, deelt haar ervaring, visie en gedurfde kijk op dit onderwerp.

 

 

Kan je jezelf kort voorstellen ?

Veerle: “Wanneer ik mij voorstel aan een bedrijf, zeg ik vaak dat ik mezelf liever geen consultant noem. Outsourcing gaat namelijk om samenwerken gedurende een bepaalde periode, waarbij je echt onderdeel wordt van een organisatie. Op papier ben ik extern, maar in de praktijk word ik een ‘collega van’.”

 

 

Kan je uitleggen wat jouw werk precies inhoudt?

Veerle: “Kort samengevat biedt outsourcing tijdelijke ondersteuning aan bedrijven, variërend van 3 maanden tot zelfs meerdere jaren, zowel deeltijds als voltijds. Inhoudelijk draait het om het opvangen van taken en verantwoordelijkheden binnen kwaliteitsafdelingen en bestaande kwaliteitssystemen. 

Mijn ondersteuning bestaat uit ervaring en advies, wat betekent dat ik snel inzetbaar ben en zelfstandig kan werken, terwijl ik tegelijkertijd opga in het team van de organisatie. In eerste instantie richt ik me op de directe behoefte van het bedrijf, maar ik kijk ook verder naar mogelijke verbeteringen binnen hun kwaliteitsmanagementsysteem.

Hoewel mijn ervaring voornamelijk bij voedingsbedrijven ligt, beperk ik mij niet tot één sector. Bij AMNorman investeren we in de ontwikkeling van onze Normanisten door hen diepgaande expertise en brede ervaringen te laten opdoen in verschillende bedrijven en sectoren. Hierdoor hebben we in de loop der jaren diverse teams opgebouwd die zijn toegespitst op de verschillende sectoren waarin we actief zijn.

Bedrijven die kiezen voor outsourcing, genieten van continuïteit zonder de noodzaak van een uitgebreid onboardingsproces. Hoe duidelijker de rol en de behoeften zijn, des te sneller een outsourcing-profiel aan de slag kan. Bovendien brengt AMNorman een unieke combinatie van brede ervaring en diepgaande expertise mee, wat een belangrijk voordeel is voor onze klanten.”

 

 

Zie je door jouw brede ervaring in outsourcing terugkerende patronen bij verschillende bedrijven?

Veerle: “Ja, ik zie steeds vaker een toenemende werkdruk binnen kwaliteitsafdelingen, wat kan leiden tot uitval van medewerkers en structurele personeelstekorten, waardoor er weer extra druk ontstaat. Ik werk veel samen met kwaliteitsverantwoordelijken die moeite hebben om hun kwaliteitssysteem draaiende te houden, zeker in een tijd waarin bedrijven vaak te maken hebben met besparingen.

Steeds vaker krijg ik het gevoel dat outsourcing reactief wordt ingezet in plaats van proactief en dit door de toenemende druk op continuïteit. Daarnaast gaat kwaliteitsmanagement ook over continue verbetering en verandering. Beide aspecten vragen om een andere aanpak. Hierbij geloof ik in de kracht van tijdelijke samenwerkingen als een bewuste keuze voor outsourcing.

 

 

Welke tip zou je geven aan bedrijven die met deze druk en spanning te maken hebben?

Veerle: “Mijn mantra, en bij uitbreiding ook mijn werk, is het creëren van bewustwording. Wat in je bewustzijn zit, kan je transformeren. Mijn tip is dan ook: zet in op het creëren van omstandigheden en een cultuur waarin proactief kan gewerkt worden. Dit zit vervat in vrijwel alle normen en gaat over commitment, wat vaak het eerste hoofdstuk is van een norm.

Wanneer verandering kan gezien worden als een normaal onderdeel van het systeem in plaats van een crisis, is er ruimte voor groei en ontwikkeling. Bewust leiderschap en commitment om kwaliteit door de hele organisatie te dragen, zijn belangrijke sleutels voor verbetering en verandering. Hierdoor kan kwaliteit een uitdrukking worden van organisatieontwikkeling, waarbij reactiviteit transformeert naar proactiviteit en zelfs creativiteit.

Hoewel het misschien wat apart klinkt, geloof ik dat de weg naar meer bezieling binnen organisaties en hun kwaliteitsafdelingen al lang is ingezet. Ook de normen zijn de afgelopen jaren geëvolueerd om hier meer op aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld bij de Food Safety Culture.”

 

Bedankt voor het interview, Veerle.

 

 

Let’s meet

Spreekt dit thema jou aan of heb je vragen over outsourcing? Neem dan zeker contact met ons op, Let's meet!

Hoe kunnen
we jou helpen?

AM Norman