Deze opleiding geeft een volledig inzicht in de Claimsverordening 1924/2006 en de voorwaarden om voedings- en gezondheidsclaims te mogen gebruiken.

Schrijf je in voor deze opleiding
Lesgever: Elke Debou
21 mei 2024
9u - 17u
zie Alimento

Online

Inhoud

De Europese FIC Verordening 1169/2011 regelt welke informatie verplicht op het etiket moet aangebracht worden. Daarnaast laat die verordening ook ruimte voor het aanbrengen van vrijwillige informatie. Claims behoren tot die vrijwillige informatie.

Een etiket is immers het ideale middel om het product te promoten en de specifieke eigenschappen van het product te benadrukken. Productmarketeers maken hier bijgevolg handig gebruik van. Maar over welk speelveld beschikt men? De grens tussen misleiding en toepassing van de wetgeving is vaak erg dun. Interpreteert de consument de etiketten op een foute manier of gaat de industrie in de fout?

De claimsverordening 1924/2006 regelt het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims waardoor ook die vrijwillige informatie aan regels gebonden is. In het merendeel van de gevallen zijn die regels duidelijk; een aantal regels is echter voor interpretatie vatbaar en wordt bijgevolg ook in de verschillende lidstaten anders geïnterpreteerd.

Tijdens de opleiding komen volgende onderwerpen aan bod:

  • Inleiding & Definities
  • Voedings- en gezondheidsclaims
    • Claimsverordening 1924/2006
    • Voedingsclaims
    • Gezondheidsclaims
    • Link met Verordening 1169/2011
  • Andere wetgeving gerelateerd aan voedings- en gezondheidsclaims
  • ‘Free from allergen’ claims
  • Natuurlijk
  • Grafische afbeeldingen
  • Biologisch
  • Geografische claims en oorsprongsetikettering
  • GMO/GGO
  • Wettelijke benamingen en controlemerken
  • Keurmerken
  • Religieuze claims
  • Eisen vanuit BRC/IFS
  • Validatie en beheersing van claims
  • Conclusie en terugkoppeling met cursisten

 

Doelgroep

Alle personen binnen de onderneming die betrokken zijn bij het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe producten en verpakkingen/etiketten of die rechtstreeks in contact komen met gerelateerde klantverwachtingen (verantwoordelijken ontwerp en ontwikkeling, verkoopsverantwoordelijken, kwaliteitsverantwoordelijken).

 

Trainer

Elke Debou